سرویس: اقتصادیکد خبر: 103683|12:46 - 1395/03/17
نسخه چاپی

افقی نو بر سر راه توسعه منطقه؛

گیلانغرب بستری مستعد برای توسعه باغداری /360هکتار باغ انگوردرگیلانغرب

گیلانغرب بستری مستعد برای توسعه باغداری /360هکتار باغ انگوردرگیلانغرب
مطلع الفجر:شهرستان گیلانغرب به دلیل اقلیم ،خاک و آب و هوای مناسب دارای مساحت قابل توجهی از باغات انگور یاقوتی است که سالانه از محصول بسیار خوبی برخوردارندو اکنون نیز موسم برداشت محصول از تاکستانهای این منطقه است.

به گزارشمطلع الفجر/ هر شهر و منطقه ای به طور طبیعی و هرچند اندک بسترهای بالقوه ای برای توسعه به صورت خدادادی در اختیار دارد حال این مهم مطرح است که مسئولان و مردم چقدر برای برون رفت از محرومیت ها و چالشهای اقتصادی پیش روی خود با بکار گیری بسترهای موجود اقدام لازم را انجام دهند .

مسئولان گیلانغرب برای توسعه امر اقتصادی و حرکت پرشتاب تر در امر توسعه باید دو مقوله کشاورزی و ترویج فرهنگ باغداری در منطقه را رونق بخشند چرا  که هم بستر ان فراهم است و هم مردم منطقه علاقمند به کار در این دو حوزه هستند.

 

ضرورت توسعه باغات انگور در سطح شهرستان گیلانغرب

 شهرستان گیلانغرب بستری مستعد و بالقوه برای توسعه و توجه به باغات انگور است  باید یکی از سیاست های اصلی باشد تا گیلان غرب از نظر کشاورزی به شهر انگور معروف شود ، شهرستان گیلانغرب از نظر شرایط آب و هوایی می تواند این محصول پرانرژِی را در خود پرورش دهد.

 

نسبت به  سال گذشته  روند پیش بینی برداشت میزان محصول در واحد هکتار افزایش یافته است  ،در سال زراعی 94-93 ، 800 تن انگور یاقوتی از تاکستان‌های گرمسیر گیلان‌غرب برداشت شده که به طور متوسط از هر هکتار برداشت چهار تن انگور یاقوتی بوده است  که این آمار در سال جاری روند پیشبینی صعودی را نشان میدهد.

سال گذشته نسبت به سال قبلش ان تولید انگور یاقوتی در گیلانغرب رشد 10 درصدی را تجربه کرد که امسال نیز با رشد قابل توجه نسبت به سال قبل  پیش بینی بیش از 900 تن انگور یاقوتی برداشت و روانه بازار مصرف شود.

مدیر اداره جهاد کشاورزی گیلانغرب در گفتگویی؛ از کار آغاز برداشت انگور یاقوتی از تاکستان های بارور این شهرستان خبر داد.

 

سعید حدرپور افزود: پیش بینی می شود از 160 هکتار تاکستان های بارور این شهرستان با متوسط عملکرد پنج تن در هر هکتار، بیش از 900 تن انگور یاقوتی برداشت و روانه بازار مصرف شود.


وی با اشاره به میزان در امد زایی  برداشت محصول این باغات انگور اظهار کرد: پیش بینی می شود که امسال برداشت انگور یاقوتی از مزارع گیلانغرب 70 میلیارد ریال برای کشاورزان این شهرستان درآمد زایی داشته باشد.


وی اضافه کرد: انگور یاقوتی برداشت شده از تاکستان های این شهرستان، علاوه بر مصرف داخلی به تهران و دیگر استان های کشور ارسال می شود.


مدیر اداره جهاد کشاورزی گیلانغرب،سطح زیرکشت تاکستان های این شهرستان را 360 هکتار اعلام کرد و افزود: از این مقدار160هکتار بارور است که 35 هکتار آن در مناطق گرمسیری حوزه شهرستان در منطقه سومار و بقیه در دهستان های حومه و دیره در بخش مرکزی قرار دارد.


آقای علی اکبر یارمرادی باتجربه ترین باغدار دهستان دیره روستای شهرک در گفتگو با خبرنگار مطلع الفجر از وضعیت باغداری در این روستا اظهار رضایت داشت و اظهار نمود : باغداری کار پر زحمتی است که باید با جدیت و تلاش پیگیر امور ان بود، بنده  با 1هکتار باغ انگودر این روستا با توجه به سال خوب و مساعدی که بود وضعیت خوبی دارمو از وضعیت باغ راضیم .

 این باغدار گیلانغربی که در مساحت هرچند کوچکی اقدام به کاشت  درخت انگور کرده افزود: اگر برخی ادارات متولی ترویج و توسعه باغداری در منطقه به طور کوشا تر در امر توسعه باغات کمک کنند و تسهیلات لازم رادر اختیار باغدارها قرار دهند میتوان بستر لازم در این حوزه یعنی کاشت و تولید انگور را در منطقه افزایش داد و بی شک این مهم در امر اشتغال زایی و تولید داخلی تاثیر گذار خواهد بود .

http://matlaelfajr.ir/wp-content/uploads/fff.jpg

 نظر به اینکه اتکا به حوزه تولید داخل  از اهمیت قابل توجهی در امر اشتغالزایی برخوردار است و علاوه بر ان با توجه به اینکه شهرستان گیلانغرب به واسطه سدهای موجود از ذخیره اب کافی برخوردار است ، بی شک توسعه بخش باغداری در گیلانغرب میتواند راهکاری موثر در امر اشتغالزایی ، ارز اوری و در امد زایی باشد.

باید گفت که  گیلانغرب با برخورداری از 963 هکتار باغ های بارور، سالیانه 25 هزار تن انواع محصولات باغی شامل انگور ، پسته ، بادام ، انار ، زیتون ، گردو و هلو در این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف می شود.

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد